مقایسه تخصصی کوادکوپتر مویک (Mavic) و اسپارک (Spark)/قسمت اول/آموزش ایستگاه پرواز
نوشته شده توسط : ایستگاه پرواز

مقایسه تخصصی کوادکوپتر مویک (Mavic) و اسپارک (Spark)

چند ماه پیش شرکت DJI از کوادکوپتری رونمایی کرد که تحول بزرگی در بین کاربران علاقه‌مند به کوادکوپتر‌های شخصی با قابلیت حمل آسان ایجاد کرد. مویک! یک پرنده کوچک و در عین حال با قابلیت‌های فوق العاده زیاد ، دوربین عالی و همچنین پرواز بسیار پایدار که در کنار سرعت بالا پرنده باعث شد در زمان کوتاهی جای خود را در دل کاربران به خوبی باز کند. 

 اما انگار شرکت DJI عادت کرده مشتریان و علاقه مندان به دنیای مولتی‌روتورها را غافلگیر و حتی در انتخاب و خرید سردرگم کند. این شرکت در ماه مه سال ۲۰۱۷ از کوادکوپتر دیگری رونمایی کرد که می‌توانند رقیب سرسختی برای اعجوبه قبلی یعنی مویک (Mavic) باشد. کوادکوپتر اسپارک (spark) !  کوادکوپتری کوچکتر از مویک با قابلیت پرواز خودکار و سیستم پردازش تصویر بسیار قوی که در کنار سرعت و دوربین بسیار خوب خود باعث شد که کاربران را برای انتخاب بین خرید مویک و اسپارک به چالش کشید شوند. 

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بین انتخاب این گزینه دو دل باشید.  پس بهتر است نگاهی اجمالی به مقایسه این دو کوادکوپتر داشته باشیم تا بتوانید به خوبی برای خرید گزینه مورد نظر و مناسب خود تصمیم بگیرید.

.ابعاد و وزن

وقتی صحبت از کوادکوپتر شخصی می شود نکته بسیار مهم و حائز اهمیت وزن و البته ابعاد آن است. بدون شک کاربر تمایل دارد تا به آسانی پرنده خود را همراه خود حمل کرده و  از لحظه های ناب خود زیباترین تصاویر را بگیرد. بهترین کوادکوپتر با ابعاد بزرگ و یا حتی وزن زیاد به راحتی از گزینه‌های مناسب کوادکوپترهای شخصی حذف می شوند. 

اسپارک دارای ابعاد بسیار کوچکی است ،  ابعادی که انتظار نمی رود بتواند چنین تکنولوژی پیشرفته ای را در خود جای دهد. کوادکوپتر اسپارک به همراه باتری تنها  300 گرم وزن دارد و این در حالی است که وزن مویک همراه با باتری به 734 گرم می‌رسد.

ابعاد این دو هم در تصویر زیر قابل مقایسه اند. اسپارک به وضوح کوچکتر از مویک بوده و ابعاد آن 5.3x14.2x14.2 سانتی متر است و این در حالی است که  ابعاد کوادکوپتر مویک به 8.1x8.1x19.8 سانتی متر می‌رسد.  

 

 

 

 

برنده : اسپارک !  به دلیل ابعاد و وزن کمتر و قابلیت حمله بسیار ساده‌تر.

 

دوربین

دومین فاکتور مهم بعد از ابعاد و وزن، دوربین یک پرنده شخصی است.  بدون شک کاربر تمایل دارد تصاویر زیبا و با کیفیتی را با استفاده از کوادکوپتر خود ثبت و ضبط کند. بنابراین دوربین با کیفیت بالا از ملزومات یک کوادکوپتر شخصی خوب است. دوربین اسپارک تقریباً به خوبی دوربین مویک بود و قادر است با رزولوشن 1920×1080 و ۳۰ فریم بر ثانیه و با کیفیت ۱۲ مگاپیکسل تصویر برداری کند.

از طرفی کوادکوپتر مویک با کیفیت 4K و 30 فریم در ثانیه و دوربین 12.71 مگاپیکسلی قابلیت ثبت ویدئوها و عکس‌های بسیار زیبای را دارد. 

اسپارک دارای یک گیمبال دو محوره بوده و در مقایسه با گیمبال سه محوره مویک از گردونه رقابت عقب می‌ماند. فاکتور بعدی در انتخاب دوربین مناسب سنسور آنها است که می‌توان گفت مویک به دلیل استفاده از سنسور 1/2.3 CMOS انتخاب بهتری نسبت به اسپارک است. حتی از نظر دیافراگم هم که مقایسه کنیم، باز هم مویک با f/2.2 در مقایسه یا اسپارک با f/2.6 انتخاب بهتری خواهد بود زیرا دیافراگم عریض اجازه عبور نور بیشتری را به دوربین داده و تصاویر بهتری را با نویز کمتری ثبت می کند.

البته از نظر دوربین نمی توان از قابلیت فوق العاده اسپارک برای کنترل با دست چشم پوشی کرد . کوادکوپتر مویک چنین قابلیتی را نداشته و برای کنترل محتاج به رادیو کنترل یا گوشی همراه شماست. بنابراین به ویژه برای خلبانان مبتدی این ویژگی اسپارک می‌توانند نقطه قوتی برای دوربین و مدهای آن باشد.

 

 

برنده مویک!  با رزولوشن تصویر بهتر، گیمبال بهتر، قابلیت تصویربرداری بهتر، دیافراگم بهتر .  مطمئناً دوربین مویک تصاویر بهتری از اسپارک ثبت خواهد کرد. 

 





:: برچسب‌ها: آموزش , ایستگاه پرواز , کوادکوپتر , کوادکوپتر چیست , پهباد , پهپاد , مویک , دیجی اسپارک ,
:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 ارديبهشت 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: